Gert Møller: Uddannelse er ikke svaret for alle

BeFunky-collage_-_2024-04-08T151111.331
Foto: Korsør ProduktionsHøjskole
9. apr. 2024 06.00
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].

I REGERINGEN HAR MAN givet hinanden håndslag på at gøre en indsats for at få alle de 43.000 unge, der lige nu står uden uddannelse og beskæftigelse med. Og det bakker samtlige partier selvfølgelig op om.

De seneste udmeldinger om et paradigmeskifte i indsatsen er på sin vis sympatiske. I mange år er der satset for ensidigt på uddannelse. Nu erkender man, at uddannelse ikke er vejen for alle unge. For nogle er beskæftigelse en mere farbar vej, eller som statsministeren siger: "Vi gør mange unge en bjørnetjeneste, hvis vi har et entydigt fokus på uddannelse. De vil have meget bedre af simpelthen at få et job".

LÆS OGSÅ: Minister efterlyser opgør med ti års ungeindsats: Løsning er direkte beskæftigelse

Jeg er helt enig. Uddannelse er ikke svaret for alle. Beskæftigelse kan meget for mange. Men jeg tror ikke, det er et enten eller. At fastholde opdelingerne i uddannelse versus beskæftigelse eller i beskæftigelse versus integration og social indsats gør ikke noget godt for de unge.

Sammen skal vi løse et vildt problem: Vi har unge der er udenfor uddannelse og beskæftigelse, og vi har mangel på arbejdskraft
Gert Møller, direktør FGU Syd- og Vestsjælland

De opdelinger eksisterer stadig på det ministerielle plan, samtidig med at lovgivningen i den grad opfordrer kommunerne til at arbejde med en mere helhedsorienteret ungeindsats, hvor siloerne skal nedbrydes.

Indsatserne i Beskæftigelsesministeriet og i Børne- og Undervisningsministeriet skal samtænkes meget mere og udvides med Socialministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet.

Det tror jeg også, alle er enige om. Men i praksis sker det ikke i tilstrækkelig grad.

SAMMEN SKAL VI LØSE et vildt problem. Vi har unge, der er udenfor uddannelse og beskæftigelse, og vi har mangel på arbejdskraft.

Overordnet set er regeringens paradigmeskifte godt, fordi det vidner om en forståelse af, at ikke alle lærer på samme måde. Men som altid findes djævlen i detaljen. Djævlen i paradigmeskiftet kunne ende med at være, at de gode intentioner ikke arbejder sammen, men bliver til modsætninger.

LÆS OGSÅ: Stefan Hermann: Regeringen sender lige nu et klart signal til FGU

Hvor er for eksempel samordningen med Børne- og Undervisningsministeriets indsats omkring FGU (Forberedende Grunduddannelse)?

Efter de første år med opbygning af den nye FGU-uddannelse med de tre spor – almengrunduddannelse (AGU), produktionsgrunduddannelse (PGU) og erhvervsgrunduddannelse (EGU) – har alle partier netop indgået forlig om vigtige justeringer af loven. Mange af forslagene er inspireret af reformkommissionen, EVAs følgeforskning og FGU Danmarks anbefalinger. Lovforslag er først lige fremsat.

Der er en stærk opbakning til at fortsætte udviklingen af hovedvejen (FGU) for de unge, som ikke går den lige vej. Vel og mærke en vej, der skal tage et praktisk udgangspunkt.

Rigtig løn er en afgørende brik i forhold til tilknytning på arbejdsmarkedet, anerkendelse og reel deltagelse i et arbejdsfællesskab
Gert Møller, direktør FGU Syd- og Vestsjælland

FLERE UNGE I BESKÆFTIGELSE er godt, men lad nu ikke de unge blive sendt i praktik i virksomhederne med deres sociale ydelse som forsørgelsesgrundlaget. Når beskæftigelse virker, så er det fordi, rigtig løn er en afgørende brik i forhold til tilknytning på arbejdsmarkedet, anerkendelse og reel deltagelse i et arbejdsfællesskab.

LÆS OGSÅ: Syv ud af ti FGU-elever kommer i job eller uddannelse: Se overblik over de 27 FGU’er

Der kan indvendes, at de unge ikke fra første dag kan tjene deres egen løn. Det er rigtigt i en del tilfælde.
Her er der mulighed for EGU (et af de 3 spor på FGU), hvor det meste af tiden er i virksomheden, og den unge får overenskomstmæssig løn, der svarer til en lærlingeløn. Elevens skoleophold vil være de elementer, den unge og virksomheden har behov for. For eksempel gaffeltruckcertifikat, stilladskursus, sikker vej og så videre ...

Med de kommende forventede lovændringer kan den unge starte på FGU og for eksempel i løbet af 1 år blive afklaret om branche med mere, og deres efterfølgende EGU-forløb afkortes ikke i tid.

EGU er altså både beskæftigelse og uddannelse, og tilsammen vigtig læring.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].