Venstre Ungdom har lavet denne plakat af Lars Løkke Rasmussen (V), mens man på Snapchat med få klik kan iføre sig den samme solbriller med statsministerens kontrafej på glasset.  Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Løkke vinder kampen om vælgernes digitale gunst

11. maj, 7:00
Kampen om vælgernes gunst er i fuld gang på de sociale medier. Ikke mindst på Facebook, hvor Lars Løkke Rasmussen og Mette Frederiksen og alle de andre partiledere uden filter kan udbrede deres politik.

Det kan godt være, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) er bagud i meningsmålingerne. Til gengæld er han den politiske konge af Facebook, Twitter og Instagram.

Venstres formand har 203.463 følgere på Facebook, 175.000 følgere på Twitter og 54.500 følgere på Instagram.

Dermed er Lars Løkke langt mere populær på sociale medier end sin rival, Socialdemokratiets formand Mette Frederiksen. 

Hun har 80.772 følgere på Facebook og har som den eneste danske partileder hverken en Twitter- eller Instagramprofil.

En syg Mette Frederiksen valgte at sende direkte på Facebook, da valgkampen gik i gang. Foto: Facebook.

Til gengæld er det modsat, når man ser på, hvor mange følgere de to partier har på Facebook. Her løber Socialdemokratiet med sejren og har 105.020 følgere, mens Venstre kun kan mønstre 72.803 følgere.

Det viser en kortlægning af samtlige partilederes popularitet på sociale medier, som A4 Nu har gennemført. 

Ud over at Lars Løkke Rasmussen har førertrøjen på sociale medier, viser undersøgelsen også, at langt de fleste partiledere har titusindvis af følgere og især bruger Facebook og Twitter aktivt og strategisk til at fyre politiske budskaber af. 

Kristian Thulesen Dahl (DF) følges af 71.384 danskere på Facebook, mens han til gengæld står svagt på Twitter med kun 7.030 følgere.

Til gengæld kan Pernille Skipper kalde sig både Twitter- og Instagramdronning. Enhedslistens politiske ordfører har mere end 63.000 følgere på twitter og mere end 21.000 på instagram.

På Facebook står Pia Olsen Dyhr stærkt med cirka 66.000 følgere, ligesom Anders Samuelsen (LA) har en stærk profil på samtlige sociale medier. Alene på Facebook har han godt 92.700 følgere og på Twitter 58.800.    

Løkkes styrkeposition

For Lars Løkke Rasmussen er det undervejs i valgkampen en klar fordel, at han står langt stærkere på de sociale medier end Mette Frederiksen, vurderer Benny Damsgaard, direktør for public affairs i den danske afdeling af et af Skandinaviens største PR- og kommunikationsbureauer, Geelmuyden Kiese.

Ifølge ham er der slet ingen tvivl om, at sociale medier og især facebook kommer til at spille en langt større rolle i den her valgkamp end i 2015. Her kan politikerne uden om de etablerede medier kommunikerer direkte til vælgerne – uden kritiske spørgsmål. Og de kan lægge videoer ud, sende live fra deres egne valg-arrangementer samt gå til angreb på udspil fra politiske modstandere. 

- Jo flere følgere du har, jo bredere kommer du ud. Og for Lars Løkke Rasmussen er det en styrkeposition at være i, når han har så mange følgere på tværs af platforme. Han kan komme ud med sine budskaber til en stor del af vælgerne, som bruger sociale medier som deres primære informationskilde, siger han.

Senest har Venstre også brugt Snapchat på en ny måde i valgkampen, hvor brugerne med få klik kan iføre sig solbriller med Løkkes kontrafej på glasset. 

Men selvom Lars Løkke Rasmussen har et kæmpe forspring på sociale medier, kan han ikke regne med at skovle vælgere til sig via live opdateringer på facebook.

- Der kommer en vis metaltræthed hos vælgerne over for en statsleder eller partileder, der har siddet i mange år. Men selvom det er en klar fordel for Løkke og Venstre, at de kan komme ud med deres synspunkter og imødegå angreb fra oppositionen gennem sociale medier, er det jo ikke der valget bliver afgjort, mener Benny Damsgaard.

Siden seneste folketingsvalg i 2015 har samtlige partier oprustet på sociale medier og også søsat egne medier. Højere partistøtte har givet partierne mulighed for at ansætte kommunikationsfolk med speciale i sociale medier.

- Alle partier har mandet op på området,  og der er også en forventning om, at partierne i forbindelse med folketingsvalg og Europaparlamentsvalg vil bruge cirka halvdelen af annoncebudgetterne på sociale medier, og det understreger vigtigheden og betydningen af mediet, siger Benny Damsgaard.

Facebook er stadigvæk kongen, når det kommer til politisk kommunikation.
Benny Damsgaard,  direktør i Geelmuyden Kiese. 

Han henviser til, at der er en forventning om, at der alt i alt vil blive 150 millioner kroner på valgannoncer til folketingsvalget og Europaparlaments-valget. Holder forventningen stik vil der altså blive sprøjtet annoncer for mere end 70 millioner kroner ud på sociale medier den næste måneds tid.

Dansk Folkeparti har flest følgere

Ifølge A4 Nus kortlægning følger cirka 700.000 danskere de forskellige politiske partier på Facebook.

Socialdemokratiet ligger i top med godt 105.000 følgere, mens Dansk Folkeparti kommer ind på anden pladsen med 103.232 følgere. Liberal Alliance scorer en tredjeplads med 94.210 følgere.  Herefter kommer Alternativet, Enhedslisten og Venstre, mens nye Borgerlige er bundprop med knap 26.600 følgere.

Også partilederne fra de forskellige partier har mange følgere. Således følger omtrent 65.500 danskere SF-formand Pia Olsen Dyhr på facebook, mens Pernille Skipper og Uffe Elbæk hver bliver fulgt af cirka 55.000.

Selvom der er et ukendt antal gengangere, der følger flere partiledere og partier, viser det ifølge Benny Damsgaard, at det politisk betaler sig at kaste kræfter ind på opdateringer, kampagner og videoer her.

- Facebook er stadigvæk kongen, når det kommer til politisk kommunikation. Det giver mulighed for længere tekster, billeder og visuel kommunikation samt videoer. Facebook er med god grund det foretrukne medie, og fordi der er så mange danskere på det, er det ekstremt vigtigt for hver enkelt parti og kandidat at være her og klare sig godt, konstaterer Benny Damsgaard.

Twitter er det andet største sociale medie blandt politikerne. Udover at Løkke rager op over de andre med langt flere følgere, så er Pernille Skipper, Morten Østergaard, Anders Samuelsen, Søren Pape Povlsen og Pia Olsen Dyhr også aktive og populære på Twitter.

Der er jo ingen pensionsmodne 3F’ere på Twitter, men de er på Facebook, og 3F'erne er vigtigere for Mette Frederiksen end parnasset i København K
Benny Damsgaard,  Direktør . Public Affairs, Geelmuyden Kiese.    

Socialdemokratiets formand Mette Frederiksen er hverken på Twitter eller Instagram. Men det behøver ikke at være et problem, mener Benny Damsgaard og vurderer, at det er rigtigt af S-toppen at bruge flest ressourcer på Facebook. Det var således via Facebook,  at Mette Frederiksen stod frem og fortalte, at hun på grund af et maveonde ikke var klar til at gå i aktion, da valget blev udskrevet. Live-videoen har fået 349.000 visninger.

- Facebook er et massekommunikationsmedie til den brede offentlighed, mens Twitter er elitekommunikation, hvor du kan nå medierne og beslutningstagerne. Men det er ikke på Twitter, at du kaprer nye stemmer, fastslår Benny Damsgaard.

Han kalder Twitter for en politisk tidsrøver, hvor politikere og kommunikationsrådgivere kan bruge timer på at debattere.

- Det er min klare vurdering, at mange politikere og deres rådgivere bruger meget mere tid på Twitter end de burde gøre i betragtning af, at det handler om at få vælgere, og de får ikke nye vælgere med et tweet. I stedet bruger de tid på at diskutere med nogle professionelle kværulanter, der i forvejen ved, hvad de skal stemme, lyder det.

Derfor er der heller ingen fornuft i at være på Twitter for Mette Frederiksen, anslår han og konstaterer, at den socialdemokratiske strategi med at opruste på Facebook er rigtig.

- Der er jo ingen pensionsmodne 3F’ere på Twitter, men de er på Facebook, og 3F'erne er vigtigere for Mette Frederiksen end parnasset i København K., noterer han.

Til gengæld kan det ifølge Benny Damsgaard være vigtigt for Morten Østergaard at være aktiv på Twitter, fordi hans vælgersegment er på netop det medie. A4 Nus analyse viser da også, at den radikale partileder med mere end 66.000 følgere på Twitter kommer ind på en andenplads efter Lars Løkke Rasmussen.

Branding-medie  

Heller ikke Instagram er vigtig for politikere på samme niveau som Facebook, anfører Benny Damsgaard.

- Instagram er ikke et medie, hvor du for alvor kommunikerer politik. Det er først og fremmest et brandingmedie, hvor alle influencerne er. Og så er det et medie, hvor især yngre kvinder kigger på livsstil. Det er et visuelt medie, hvor det er fantastisk at vise billeder af, hvor perfekt ens hverdag, venner og liv er, mener han.

I det lys er det vigtigt for statsministeren at bruge Instagram, noterer Benny Damsgaard. 

- Gennem årene har Lars Løkke haft nogle imagemæssige udfordringer, og han har behov for at præsentere sig selv som en behagelig og sympatisk mand. Det kan han gøre på Instagram, siger han.

Kontakt

Redaktionen
[email protected]

Redaktionschef for A4 Medier

Iver Houmark Andersen
[email protected]
+45 27277661

Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Medier er en del af A4 Medier Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]


Annoncering

Forretningsbetingelser