Niels Haunstrup Chirstiansen har været lokofører i 33 år, og har adskillige gange oplevet, at folk har krydset skinnerne, selvom der har været tog på vej. Han ser kun en løsning. - Vi skal have bomme ved alle jernbaneoverskæringer! Foto: Foto: Privat

Lokofører med opråb efter dødsulykke: "Der er kun en ting at gøre!"

8. jul, 17:29
I lørdags omkom en far og hans søn i en dødsulykke på letbanen på Djursland. Niels Haunstrup Christensen, der er lokofører gennem 33 år, er ikke i tvivl om, hvad der skal til for at forhindre, at det gentager sig.

I weekenden mistede en norsk far og hans søn livet i et sammenstød med et letbanetog på Djursland. 

Ved jernbaneoverskæringen, hvor ulykken skete, var der ingen bomme. Ifølge Niels Haunstrup Christensen, der er lokofører med 33 års erfaring, er et bom-system ellers det eneste, der kan forhindre fremtidige dødsulykker ved farlige jernbanestrækninger. 

Som lokofører i Vestjylland kører han hver dag forbi jernbaneoverskæringer, hvor jernbane og vej ikke er adskilt af bomme.  

- Vi skal have bomme ved alle jernbaneoverskæringer! Os, der kører togene hver dag, ved, at det er den eneste løsning, der vil virke, udover at bygge broer og tunneller alle steder for at undgå, at togene krydser vejen, siger Niels Haunstrup Christiansen til A4 Nu.

LÆS OGSÅ: Far og søn dræbt i sammenstød med letbanetog

Dansk Jernbaneforbund har efter ulykken i lørdags krævet handling fra politisk side. Næstformand Preben Steenholdt Pedersen peger på, at der ofte er ved at ske ulykker.

- Det er ved at gå galt 2-3 gange om ugen. Det kan vi ikke være tjent med. Tiden er kommet til reel handling: Lad os få en samlet plan for alle Danmarks usikre jernbaneoverkørsler. Hellere i dag end i morgen, siger Preben Steenholdt Pedersen i en pressemeddelelse.

Niels Haunstrup Christiansen oplever også trafikanter, der krydser jernbaneoverskæringer på det helt forkerte tidspunkt. 

- Jeg kunne heldigvis nå at trække i fløjten sidst, jeg så en krydse skinnerne. Det er det eneste, man kan nå at gøre i mange tilfælde, men det er heldigvis også oftest nok. Jeg bliver altid arrig over, at der stadig er jernbaneoverskæringer, hvor der ikke er bomme, siger han.

Et andet stort problem er, at der ofte er for mange træer og buske til, at lokoførerne kan se, om der er nogle, der krydser skinnerne.  

- Når du kører 120 kilometer i timen, og forløbet er dækket af træer, så er der ikke meget, du kan gøre. Man skal selvfølgelig tænke over det, men hvis du får en klump i halsen eller et sug i maven hver gang, så burde du have sagt op i går, siger han.

Fakta

Der er i Danmark 1.255 jernbaneoverkørsler (2017). 472 af disse er ikke sikret med bomme. Der er 314 overkørsler helt uden sikring. Her består sikringen alene af skilte. Derudover er der 158 overkørsler, der alene er sikret med lys og lyd.

I 2017 var det ved at gå galt 135 gange – året før er der rapporteret 145 nærved-hændelser, altså 2-3 gange om ugen. Ifølge Jernbaneforbundet så slider det hårdt på letbane- og lokomotivførernes psyke næsten at kollidere med en bil eller en person.

(Kilde: Sikkerhedsrapport for Jernbanen, 2017 (seneste) – Trafik-, Bygnings- og Boligstyrelsen)

Nogle er uopmærksomme, andre er udenfor pædagogisk rækkevide

Langt de fleste, der krydser skinnerne, når et tog er på vej, gør det, fordi de er uopmærksomme, mener Niels Haunstrup Christiansen. Så derfor er en bom den løsning, der lige nu vil gøre mest gavn, er Niels Haunstrup Christiansen overbevist om.

- Enten er folk i deres egne tanker, eller også skinner solen, så man ikke kan se blinkene, og hvis man er i bil, kan man jo ikke høre klokkerne. Det er også tit lokale, der godt ved, at der er en jernbaneoverskæring. Derfor er en fysisk barriere den bedste løsning for alle, siger han.

De værste i Niels Haunstrup Christiansens optik er dem, der krydser skinnerne, selvom de godt ved, at der er et tog på vej.

- Jeg ved ikke, om de føler sig udødelige eller hævet over os andre, men enhver, der leger med 100 tons tog med 120 kilometer i timen, er uden for pædagogisk rækkevidde i min bog, siger han.

Niels Haunstrup Christiansen har oplevet, at folk har zigzagget imellem bomme på hans ruter, og han er helt opgivende i forhold til at skulle forhindre dem i at køre forbi.

- Det vil kræve en mindre Berlin-mur stoppe den slags mennesker. Jeg tænker, der altid vil være fjolser nok i denne verden, siger han.

Kontakt
Redaktionschef for A4 Medier

Iver Houmark Andersen
[email protected]
+45 27277661

Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Medier er en del af A4 Medier Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]"


Annoncering

Forretningsbetingelser