Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix

Afsløring:

Mystik om rabat til omstridt firma: Wolt-bude på skattebetalte cykler

12. apr, 17:41
Udbringningsfirmaet Wolt er længe blevet kritiseret for manglende overenskomst for budene. Nu skaber en særlig rabataftale med kommunalt støttede bycykler røre.

Når cykelbude fra det omstridte leveringsfirma Wolt bringer mad ud fra restauranter og spisesteder til sultne københavnere, foregår det ofte på bycykler, som er finansieret af blandt andet Københavns Kommune.

Wolt er den seneste tid blevet en etableret del af bybilledet i hovedstaden og flere andre store danske byer, men firmaet er samtidig blevet kritiseret for hverken at tilbyde overenskomst, løn under sygdom eller forsikring til budene, der tramper i pedalerne.

A4 Medier kan nu afsløre, at en samarbejdsaftale mellem fonden Bycyklen og Wolt har været med til at sikre, at de blåklædte bude fra Wolt har fået en særlig rabat, når de har sat sig i sadlen på de hvide bycykler, som blandt andet er finansieret med 40 millioner skattekroner fra københavnernes lommer.

Aftalen har betydet, at Wolt-budene har fået studenterrabat, hver gang de har lejet en af de karakteristiske bycykler – og det er uanset, om budene var studerende eller ej.

En række bude fra Wolt har i løbet af ugen bekræftet overfor A4 Medier, at de har haft mulighed for gøre brug af samarbejdsaftalen mellem det private udbringningsfirma og det kommunalt støttede cykelfirma. Det har ikke været muligt at få Wolts kommentar, men virksomheden har torsdag via mail bekræftet eksistensen af rabataftalen. Fredag oplyser selskabet i en ny mail, at der har været en aftale, men at det ikke længere er tilfældet.  

Niels Bjerrum (S), der er formand for fonden Bycyklens bestyrelse, siger, at han ikke har haft kendskab til en samarbejdsaftale med Wolt, men at han har bedt de ansvarlige medarbejdere om at undersøge sagen. Hvad enten der eksisterer eller har eksisteret en aftale, hvor budene gennem Wolt har kunnet leje bycyklerne med en fast rabat, er formanden ikke begejstret.

- Hvis der stadig er en sådan aftale, synes jeg, at den skal opsiges med det samme. Wolts bude cykler uden overenskomst og forsikring. Det er jo nogle lortevilkår, siger han til A4 Medier.

Selvom Wolt oplyser, at der ikke længere er aftale med Bycyklen, oplyser et anonymt cykelbud til A4 Medier, at han så sent som torsdag i denne uge stadig fik studierabat, da han lejede en af bycyklerne – og det selvom han ikke er studerende.

3F undrer sig

Caja Bruhn, der er faglig sekretær i 3F København,  kalder det mærkeligt, at Københavns Kommune på den ene side laver kampagner mod social dumping og på den anden side indgår en aftale med det finsk-ejede Wolt.

- Hos Wolt kalder de deres ansatte for ”selvstændige”, så de slipper for at give dem en overenskomst. Det er jo uhyggeligt, at der er medarbejdere, der cykler rundt i arbejdsøjemed, uden at selskabet sørger for, at de er omfattet af en forsikring. Det er jo bare et spørgsmål om tid, før det går helt galt for et af cykelbudene, siger hun til A4 Medier.

I alt er der brugt 95,8 millioner på de københavnske bycykler. Pengene er kommet fra Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og DSB. Samarbejdsaftalen mellem Wolt og Bycyklen vækker derfor undren hos 3F.

- Vi undrer os over, hvordan kommunen kan lade Bycyklen indgå  sådan en aftale med et firma. Det, som cykelbudene oplever, når de kører rundt, er jo næsten lovløse tilstande, siger Caja Bruhn.